
Sineu també trenca amb el bipartidisme i l’esquerra nacionalista obté un resultat històric en unes europees (on sol ser habitual el ‘vot útil’).
A nivell d’Estat Espanyol les eleccions d’ahir suposaren rompre amb el bipartidisme PP-PSOE i l’ascens de forces més secundàries (com ara Izquierda Unida) o noves (Podemos…) i, també, un càstig a les retallades i la política econòmica que impera a Europa. A les Balears el PP i el PSOE també s’enfonsen (el primer perd un 34% i el segon un 40%), mentre que l’esquerra del soe (Podemos, Izquierda Unida i Esquerra, principalment) puja molt i, sumant els vots, en unes hipotètiques eleccions autonòmiques podria competir amb el PP pel govern.
A Sineu el PP passa del 42,53% dels vots al 29,85%, i el PSOE del 35,29% al 16,70%. Esquerra passa del 9,74% al 22,56%, convertint-se amb la segona força més votada a Sineu, i situant-se per davant del PSOE. Izquierda Plural – Esquerra Unida (EU) treu una menyspreable quantitat de vots, 100 vots (8,48%) i es quarta força, situant-se a nivells molt similars als d’Esquerra el 2009. Podemos no té tanta d’estirada com en el conjunt de l’Estat Espanyol, però així i tot aconsegueix que el 5,85% dels sineuers els votin.
Quines conclusions podem treure dels resultats de les eleccions d’ahir a Sineu? Vegem uns quants punts a tenir en compte.
Es poden extrapolar els resultats a unes possibles eleccions locals?
Ahir vespre algunes persones afirmaven que, amb aquests resultats, l’Ajuntament de Sineu tornaria a mans de l’esquerra. Tanmateix els resultats de les properes eleccions municipals dependrà més dels caps de llista que d’altres factors. Hi ha dos punts a tenir en compte:
– La suma dels resultats d’Esquerra i de Primavera Europea a Sineu no poden ser els que farà Gent per Sineu si té aspiracions de governar: és obvi que, donat el cas, Gent ha de fer molt millor resultat. No oblidem que, tot i que certs membres de Gent donaven suport a Primavera o a Esquerra, Gent no ha fet campanya ni ha demanat el vot per a ningú. Per tant, els resultats no es poden comparar amb els d’unes eleccions en les que si que farà campanya i demanarà el vot.
– En les properes eleccions municipals hi haurà el PI, hereu de Convergència per Sineu. Recordem que són la tercera força a Sineu en les eleccions locals, i que tenen dos regidors.
A qui ha votat el PI?

L’esquerra tendria majoria absoluta si les d’ahir haguéssin estat unes eleccions locals. Però, es poden extrapolar els resultats d’ahir a unes locals?
Sembla ser que alguns membres del PI haurien rebut alguna comunicació del vicepresident Josep Melià ‘recomanant’ votar CEU (on hi ha Convergència i Unió). Tanmateix, sembla que l’abstenció va ser l’opció majoritària d’aquest partit. CEU va obtenir només 8 vots a Sineu.
A qui ha votat Sineuers Independents?
Hi ha d’haver, necessàriament, un ventall molt ample de partits. Esquerra va ser, sense cap dubte, receptora de molts vots dels independents. Cas contrari, no sortirien els números. Esquerra va tenir 266 vots. Per altra banda, Primavera va obtenir 27 vots i Podemos en va tenir 69. La suma dels vots de les tres formacions supera els 352 vots del PP. És impossible saber si cap del 197 vots del PSOE prové dels independents.
La política local ha influït en els resultats?
Difícilment. A Sineu ha ocorregut el mateix que a la resta de Mallorca en termes generals: PP i PSOE s’enfonsen, i pugen els petits. Les retallades en sanitat i educació, la pèrdua de serveis socials i el conflicte lingüístic atiat per José Ramón Bauzá segurament han tengut un efecte cabdal en els resultats tant de Sineu com de Mallorca. Però la política local no pot haver influït massa en els resultats d’ahir: com s’explicaria, per exemple, que Esquerra ara hagués triplicat vots després d’haver perdut el regidor fa tres anys, o com s’explicaria que el PSOE hagués fet 197 vots sense fer campanya i només havent penjat un cartell a l’entrada de Sineu per la carretera de Palma?
Com afectarà al PP local lo d’ahir?
És mal de dir. Òbviament el resultat d’ahir és un avís per al sector més radical del partit i una bufegada d’aire fresc pel sector més regionalista. Una part del PP, la més favorable al diàleg i al consens, tendrà ara uns números que segurament farà servir per triar candidat per a les locals del 2009.
Resultat definitius: Resultats a Sineu en la web del Ministerio del Interior (fes clic)

