Festa patronal: primera predicació amb veu de dona

Va ser fa ara fa vint-i-tres anys, el 2002, que la Germana de la Caritat Margalida Jordà i Munar (Sineu, 1947) es convertí en la primera dona que predicà una homilia de la festa patronal a Sineu.

El llavors rector de la Parròquia de Santa Maria de Sineu, Joan Parets i Serra (Santa Maria del Camí, 1940-Palma, 2021), el diumenge abans ho anunciava: «Dijous dia 15. Festa de la Nostra Patrona. Les misses com els diumenges, a les 20.30h Ofici solemne en honor de la Mare de Déu d’agost. Predicarà Sor Margalida Jordà, germana de la Caritat i filla del poble» (APS, Actes de Culto 1997-2003).
Jordà ha estat l’única dona homileta a Sineu; amb anterioritat a la predicació per l’Assumpció, durant el rectorat de Joan Torrens i Perelló (Llubí, 1942-2010) i en dues ocasions, predicà per la Diada de Mallorca Missionera poc després de la seva estada de sis anys i mig a la Parròquia de Gitongo (Burundi-Àfrica). El seu testimoni no va deixar indiferent ningú, i encara persiteix amb la seva incansable dedicació i compromís per a la inclusió i cohesió social amb especial atenció als col·lectius més vulnerables.


Jordà ha estat l’única dona homileta a Sineu; amb anterioritat a la predicació per l’Assumpció, durant el rectorat de Mn Joan Torrens i Perelló (Llubí, 1942-2010) i en dues ocasions, predicà per la Diada de Mallorca Missionera poc després de la seva estada de sis anys i mig a la Parròquia de Gitongo (Burundi-Àfrica). El seu testimoni no va deixar indiferent ningú, i encara persiteix amb la seva incansable dedicació i compromís per a la inclusió i cohesió social amb especial atenció als col·lectius més vulnerables.

Enguany presidirà l’ofici en honor de la patrona el capellà amb lligams familiars a Sineu Baltasar R. Morell i Fuster (Palma, 1984), que ho torna a fer per segona vegada després de set anys.
Sota el pretext de l’efemèride del centenari de la benedicció d’un nou retaule major obrat per l’escultor Miquel Vadell i Pastor, la Parròquia i l’Ajuntament han editat la publicació Un retaule fet bocins. La convulsa història del retaule major i de la imatge de Santa Maria de Sineu (1509-2003). Un opuscle, dels col·laboradors de Díngola Joan Josep Bonnín i Joan Vanrell, que posa en valor un element de gran mèrit del temple de Santa Maria de Sineu. Com afirmen els autors: «La desconstrucció del presbiteri gòtic arran de les obres d’ampliació del temple parroquial (1877-1881) amb el consegüent desmuntatge del retaule major que el presidia, propiciaren la dispersió d’una part dels elements que conformaven aquest bell exemple de moble retaulístic del segle XVI. A partir de 1883 se succeeixen les propostes per construir un nou retaule que integri part de les peces procedents de l’antic: la marededéu de l’escultor Gabriel Mòger (1509) i una sèrie de plafons executats per l’escultor Gaspar Gener (1571-1588). Un repàs fins al 2003 en que, després de les obres de restauració de l’església (1998-2002), s’optà per la disposció actual del presbiteri».

Desconegut's avatar

About dingolasineu

Consell de redacció de la revista DÍNGOLA de l'Obra Cultural Balear de Sineu.

Deixa un comentari