Arguments a favor i en contra de l’escultura metàl·lica de l’estació de Sineu

estació2

Segurament aquests dies se’n parlarà. Com sempre en aquests casos, hi ha diversitat d’opinions sobre el tema de l’escultura metàl·lica de davant l’estació (fes clic aquí).

Els que sostenen que s’ha de mantenir l’escultura al·leguen que fa tres dècades que està instal·lada i que ja ha esdevingut un símbol del municipi. Ahir, uns joves que feien la xerradeta dins l’Écafè parlaven de com d’estrany els semblaria no veure “els ferros” que sempre han vist davant l’estació. Els més progres emfatitzen la imatge d’una suposada modernitat quan hom arriba a Sineu en tren i, de fet, algun s’atreveix a dir que “a Sineu la cultura no ha de ser només de carros i barcelles”. Alguns sostenen que la pregunta podria ser més neutre, en el sentit que “tot val doblers en aquesta vida, no cal especificar tant”, i que “retirar-la també suposarà uns costs: carrer tallat unes hores, pèrdua d’una icona…”.

Els contraris a l’escultura diuen que lleva protagonisme a l’estació (a l’edifici) i que pot suposar un perill per a vianants i vehicles si no es fa un bon manteniment i es tensen els fils que aguanten els elements metàl·lics. Per altra banda, sostenen que ara és car quedar-se amb l’escultura, si s’ha de restaurar: 12.000€ són doblers que podrien cobrir altres necessitats.

Per altra banda, n’hi ha que, sense estar a favor ni en contra, sostenen que “no tot es pot votar”, i que “els experts hi són per alguna cosa”. Aquests sostenen que la cultura no s’hauria de sotmetre a votació, i que l’escultura té implicacions econòmiques (imatge turística…).

Díngola s’ha posat en contacte amb l’actual cap de l’oposició, Tomeu Mulet (PP), i amb qui era tinent de batle a l’Ajuntament quan l’escultura es va posar, Andreu Mates (abans Sineuers Independents, ara militant de GxS), per conèixer la seva opinió sobre la consulta. Mulet considera que “s’haurien de veure més pressuposts” perquè ho troba car. Ha dit que demanarà a l’Ajuntament si només es té un pressupost, o si al contrari en tenen més i es pot comparar. Mates es va mostrar un poc sobtat per la consulta i que “no sabia ben bé a que venia ara”, i no es va voler manifestar ni a favor ni en contra.

Díngola també ha demanat l’opinió a dues persones que, per professió (una és arquitecta i l’altre va ser gestor del Castell de Bellver), poden donar punts de vista més potents. Vegeu seguidament els arguments a favor i en contra de l’escultura.

 

A FAVOR

gamrbinus3

Cati Mestre (arquitecta), sosté que no s’ha de tocar l’escultura:

“Personalment penso que l’escultura de l’estació està molt bé on està. És un element que singularitza una de les portes d’entrada al poble amb una estètica molt lligada a una època i que testimonia un temps de modernitat pretèrita a la vila. Salvant les distàncies podria establir-se un cert paral·lelisme amb la gamba den Mariscal al Moll de la Fusta de Barcelona, col·locada allà per un restaurant de marisc molt de moda a principis dels 90 i que, un cop desmantellat, és l’únic record que queda d’aquella zona de d’oci de l’època olímpica”.

Mestre es refereix a la foto que acompanya aquest apartat. Podeu llegir-ne més en aquest post (fes clic).

Per altra banda es queixa que, “si les forces polítiques locals tenen clar que volen treure l’escultura, per què volen amagar-se rere una consulta popular?” Mestre sosté que, en la manera de plantejar la pregunta, queda clar quin és el posicionament del consistori.

 

EN CONTRA

1403710475a332bd31d5d8cebc7c1582c68baac4b8

Pau Marimon (historiador i gestor cultural), en canvi, es mostra menys entusiasmat amb l’escultura:

“Sense entrar a valorar la qualitat artística de l’escultura objecte de la donació –segurament molts altres ho podran fer millor que jo- cal tenir en compte uns quans aspectes que són els que crec que s’haurien de tenir en consideració. En primer lloc, la col·locació inicial de l’escultura davant d’un bé patrimonial de primer ordre com és l’estació es pot considerar com un lamentable error. L’estació de Sineu, inaugurada l’any 1879 i ampliada el 1926, és una de les mostres d’arquitectura ferroviària més acurada i elegant de l’illa. En aquest sentit, l’escultura trenca totalment la visual que hom pugui tenir de l’edifici, impedeix la seva visió completa i trenca la seva finalitat estètica i expressiva”.

Ara bé, Marimon té en compte que l’escultura ja du molt temps instal·lada a Sineu:

“Tenint en compte aquest fet, hem de tenir present que a dia d’avui l’escultura en qüestió ja s’ha convertit en un element més en l’imaginari popular de qualsevol sineuer. Efectivament, l’escultura, amb l’estació com a fons, està situada en el primers llocs de les imatges simbòliques més presents a partir de les quals qualsevol veïnat de Sineu desenvolupa la seva representació mental del poble. Per aquest motiu, probablement la decisió més encertada serà la de mantenir l’escultura, amb els elements de seguretat necessaris perquè no es produeixi cap tipus de desgràcia –i malgrat totes les despeses que la seva restauració puguin ocasionar al consistori”.

Marimon no està d’acord amb la consulta:

“Consider que aquestes decisions no han de ser objecte d’una votació popular, sinó que haurien de ser experts en la matèria els que decidissin el que és més apropiat pel bé del poble”.

 

 

 

About dingolasineu

Consell de redacció de la revista DÍNGOLA de l'Obra Cultural Balear de Sineu.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: