Mucada: de veritat no ens fem nostres uns problemes que en realitat són de tota la societat?

Milers de persones assisteixen, cada any, a la festa més important de Sineu.

Han passat dues setmanes, i vull fer la meva valoració.

Tranquils. El debat ara és calent, però d’aquí dos mesos ja no ho serà. En voleu fer una aposta?. D’aquí dos mesos haurà refredat i tot serà més objectiu.

A Sineu, el dia del Much, no ocorre res que no ocorri en altres llocs on les festes s’han massificat. No, Sineu no és diferent de Sóller, ni de Pollença, ni de Felanitx, ni de Ciutadella (salvant les distàncies). Brutor, pixum, molèsties als veïnats, intoxicacions etíliques, possibles agressions sexuals, etc. s’han repetit des de fa uns anys, a Sóller, a Pollença, a Felanitx, a Ciutadella i a Sineu. I cal posar-hi remei, per dues raons: perquè els veïnats que no volen Much o que viuen ‘devora’ el Much no pateixin els efectes del terratrèmol, i perquè la festa no acabi com varen acabar algunes macrofestes com la verbena de Biniali o l’Studio 54 de sa Pobla.

Segurament seré polèmic. Però de vegades cal ser-ho. I no seré ‘políticament correcte’.

Les festes són un acte voluntari. Una persona és de festa si vol. De fet, a vegades les institucions munten festes que són un fracàs, perquè no estiren a la gent. La gent va on vol i fa la festa que vol, mentre no molesti els demés, en companyia de més gent que vol el mateix. De fet, una festa és un esdeveniment de caràcter social organitzat amb l’objectiu de passar-s’ho bé plegats, i que potser ofereix uns valors d’identitat i col·lectivitat: penjar una bandera del Much a la finestra de casa, participar com a ‘personatge’ en la Mucada, deixar-se pintar una creu o una mitja lluna en el Puig de Reig abans de col·locar-se en el costat corresponent de la corda, aguantar la temperatura d’ebullició de dins Can Castell quan hi entra el Mobylette, o cridar ‘Jo som de Sineu, de Sineu, de Sineuuuuu’ juntament amb centenars d’altres persones davant l’Ajuntament mentre s’espera el pregó, són actes divertits que inconscientment ens donen sensació d’identitat pròpia, ens fan sentir orgullosos per unes hores, i donen una dosi de ‘sentit de pertinença’ i de col·lectivitat que difícilment es torna veure durant l’any. Perquè per Nadal, per Setmana Santa, o durant qualsevol altra festa, els actes que hi tenen lloc no ens diferencien massa de cap altre municipi, o al manco no en la mateixa mesura.

De fet, la Mucada, les neofestes en general, sorgeixen per això. També perquè els temps han canviat. I el jovent i no tan jovent (especialment aquell implicat en la vida social del poble) necessita uns al·licients que potser allò tradicional ja no els ofereix. La Mucada, iniciada pel poble (no ho oblidem), pel jovent, voluntàriament i amb ganes, en menys de 15 anys s’ha transformat en el màxim exponent de les festes de Sineu (com el Firó ho és a Sóller, o la ja anomenada festa del Cosso –Sant Agustí– ho és de les festes de Felanitx). Pretendre que les festes d’agost de Sineu siguin sempre iguals, que ara siguin com fa dues dècades, és com pretendre que qualsevol altre aspecte del municipi segueixi igual. Tot evoluciona, la política, la cultura, l’economia… i les festes també. I dels temps anteriors s’han de conservar els aspectes de les festes que considerem útils per al manteniment de la identitat col·lectiva (tradicions com les carreres del Cós són irrenunciables), però el temps exigeix revisar la resta d’aspectes per adaptar-los al canvi que pateix inexorablement la societat (i no oblidem que vivim en un món globalitzat, multicultural i que evoluciona a un ritme vertiginós). Dic això per aquest “passar pena” o excés de zel, pel que fa a tocar les festes.

Explic tot això pels rumors (confirmats a mitges per un regidor) que es vol escurçar la duració de la festa del Much. N’he parlat amb l’amic Joan Munar (de Díngola i, precisament, també president de la Muchal Foundation), i fa uns dies ho vaig parlar amb el també amic Miquel Confit (batle de Sineu). Per posar cara i ulls a la situació, imagineu-me a mi mateix: les nou del vespre de dia 14 en un racó qualsevol de la plaça des Fossar, vestit de rosa i amb un capell de palla passat pel cap, eufòric, content, potser flirtejant amb una al·lota o rient amb un grup d’amigots, sense ni tan sols ser conscient de quina hora és; qui vendrà a dir-me que he d’acabar la festa, quan la festa és un acte voluntari que crea la gent, jo inclòs? És més, dels que llegiu això, i que heu estat de festa a Ciutadella, Sóller o Felanitx, quants heu acabat la festa en acabar “els actes” oficials de la festa? Dia 14, quants anàreu a dormir, en acabar “els actes” oficials de la Mucada? I xerr en general eh! Perquè, precisament, jo mateix vaig ser amb membres de l’equip de govern, de la Muchal Foundation, de l’oposició, etc. tant a Sineu, com a Ciutadella, com a Sóller, etc.

El que vull dir és que no ens podem permetre el luxe (per coherència ideològica –la festa la crea la gent–, i especialment per salut mental) de fer-nos nostres els problemes que són de la societat i no de la Mucada. Les agressions sexuals, els comes etílics, la brutor, l’incivisme, són problemes que hem de pensar i valorar. I eradicar!. Però no nosaltres els sineuers, només. Són problemes fruit d’una societat malalta, que es repeteixen a Pamplona, a Berga, a Bunyol, a Ciutadella, a Sóller, a Pollença, a Felanitx, a Sineu… No ens facem nostres, els sineuers, els problemes que hem de resoldre com a societat, no com a sineuers.

L’Ajuntament haurà de ser conscient del que he intentat explicar en els primers paràgrafs: els temps canvien, i la Mucada és ara la festa més important, la més esperada, pels sineuers. A més, és una eina de creació d’identitat col·lectiva, de ‘sineueritat’. La Mucada diferencia les festes de Sineu de les festes dels altres municipis, perquè altres actes de les festes, com ara les verbenes, els playbacks o els focs artificials, no són exclusius de Sineu. La Mucada, sí. I òbviament les festes han de satisfer tots els grups d’edat, col·lectius i sensibilitats, i garantir la seguretat i la higiene del municipi, i per això caldrà un debat seriós. I potser si, caldrà xerrar de temes tabú (coincidència de dies de la Mucada i la revetla, etc.). Però cal fer-ho. Com a poble amb iniciativa, i com a poble madur, cal fer-ho. I no a darrera hora. Però tampoc ara mateix de pressa i corrent. Això ha de ser en fred, objectivament.

Cap col·lectivitat es pot permetre el luxe de deixar perdre un esdeveniment que s’ha transformat en la mostra més rotunda de pertinença a un lloc. A Sóller es varen adoptar certes mesures: polseres per els sollerics, que els permetien accedir al nucli central de la festa, mentre els forans no pogueren entrar fins després dels actes oficials. A Ciutadella també: reducció nombre de barres de bar al carrer (la festa, en acabar els actes oficials, era dins els locals –teòricament–). A Felanitx (on la penya del Cosso enguany ha fet 33 anys), també: poble tancat a la circulació de vehicles de forans i 70 agents de seguretat durant tot el dia. Etc. A Sineu, tenim gairebé un any per pensar-ho. I per trobar recursos econòmics que permetin encarar les mesures extra que s’hauran de prendre. I crear les ordenances que s’hagin de crear, per exemple per permetre als negocis fer el seu negoci (és la llei de mercat i estan en el seu dret) però al mateix temps obligant-los a col·laborar el màxim possible en el manteniment de les condicions saludables de la festa.

Arreglem-ho. Pensem-ho. Cerquem solucions. Però per favor, diferenciem el que són problemes de la Mucada del que són problemes de la societat en general. No ens culpem o facem nostres els problemes que no ho són.

Ànims a la Muchal Foundation, als regidors que feren 24 hores de feina, i a tots els implicats d’alguna manera en la festa.

Miquel Puiggròs

Aquest era l’aspecte d’avui vespre a Felanitx, després de la festa. #cosso.

 

 

 

4 comments

  1. Maria

    Alomillor podrieu fer pagar entrada i aixi segur que no vendra tanta gent… M’agrada molt lo que has dit

  2. Croupier

    Opinió respectable, però jo proposaria que els que obtenen el benefici de la festa, es fessin càrrec de la neteja del poble, i no l’Ajuntament.

  3. Bisbal

    No estic del tot d’acord, o trobo un planteamient fàcil, superficial i pero quedar bé amb la pròpia organització. Me sap greu, aquesta revista s’hauria de dir “bulletí”. Espero que amb les no es incorporacions la cosa millori. Vais llegir l’escrit del batle “Del que sent de les festes…”, la vertían, a nivel personal res a dir, ara si com a batle és lo únic que ens por aportar, magres anam!. Està bé fer canvis, actualizar, evolucionar, ara bé, a mí aquestes festes en general mhan sembrat satisfer als de siempre. Fins i tot, als Sopa vaig teñir la sensació que “segundas partes no són buenas” i que ha ha un munt de grups increíbles per (també) descubrir. Tot plegat un mal gust de boca, que, ni a les corregudes la gente va aguantar fins al final de les curses… molta felina a fer i massa beneitura, perdó si he ofès a algú.

  4. Neus

    Precisament aquest sentiment que expliques d’identitat pròpia, de pertinença, de sentir-te orgullós de ser sineuer crec q es el que es va perdent de mica amb mica, amb la massificació de la festa. Aquell encant que tenia quan erem 4 pelagatos de Sineu, es va esvaïnt així com la festa es va fent mes “Mainstreet”!
    Està clar que hem d’evolucionar, els temps canvien,com bé dius vivim a un món globalizat, la gent vol anar on va la gent… pero s’haurien de prendre mesures per a que no mori d’èxit. I sobretot per a que segueixi essent una festa per i per a els sineuers, per poder seguir vivint-la amb orgull sineuer.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: