Festivitat del Corpus

La processó del Corpus sortirà aquest diumenge després de la commemoració litúrgica (11.30 h a l’església parroquial) acompanyant el Santíssim Sagrament pels carrers ornats amb domassos, cossiols i murta a balquena (itinerari: sa Plaça, c. Bisbe, c. Esperança, c. Parres, c. Rev. Arnau Ramis, c. Bisbe, c. Quartera i sa Plaça).

Entre les tradicions que han perviscut d’aquesta celebració en destaca l’acompanyament dels nins i nines que durant aquest any han rebut la primera comunió.

IMG-20190621-WA0008.jpg

LES ÀGUILES I SANT JOAN PELÓS DE POLLENÇA A SINEU

La processó del Corpus de Pollença es distingeix pel Ball de les Àguiles i Sant Joan Pelós, un ball únic a tota l’illa que executen dues al·lotes ricament guarnides damunt dues figures que representen aquest ocell màgic i per un al·lot que representa al sant i que duu un anyell viu dins un sarró.

El 1945, en la celebració del tercer centenari de l’elecció de Sant Marc per patró de Sineu, hi destaca el paper significatiu que hi jugaren tot un seguit de manifestacions de cultura popular expressiva procedents de diferents viles. En aquest fet alguns hi han volgut interpretar un acte de resistència patriòtica, en el moment àlgid del nacionalcatolicisme, amb un discret però evident rerefons identitari. A la processó del Centenari del 29 de juny hi participaren «los Tambores de Sineu, Gigantes y Cabezudos de Sineu y Manacor, los ‘Cossiers de Montuiri’, ’Águilas de Pollensa’, la Agrupación ‘Copeo de Sineu’, Centuriones del Patronato Obrero de Palma, Maceros del Excmo. Ayuntamiento de Palma, las reputadas Bandas Municipales de Muro y Sineu, y Sta. Cecilia de Porreras, dirigidas por los Profesores D. Jaime Moragues, D. Gabriel Ferriol y D. Guillermo Bauzá».

Quant a la venguda d’aquestes figures a fer els seu balls en tenim la crònica apareguda al full parroquial San Marcos:

[…], plácenos consignar que las Águilas de Pollensa nunca, según nuestros informes habían traspasado los confines de la noble y encantadora villa en donde nacieron; pero, al tratarse de la conmemoración del Tercer Centenario de la elección de San Marcos para Patrono de Sineu, emprendieron el vuelo hacia este pueblo para ser aquí uno de los ornamentos más exquisitos y más celebrados de nuestras fiestas centenarias.

Representaron las Águilas las encantadoras hermanas Antonia y Magdalena Cánaves Suau, de quince y de catorce años de edad respectivamente, las cuales por su hermosura, por su modestia, por su discreción, por la riqueza casi fabulosa de sus vestidos y por el arte de sus danzas religiosas se llevaban tras sí las simpatías de todos.

Pablo Taura Cifre desempeñó graciosamente el papel de San Juan Pelos. Y fueron los músicos; Rafael Cifre Borras y Antonio Salas Bisañes, violinistas; Martin Salas Cerda y Cosme Borras Vila, tañedores de guitarros; y Mateo Cerdá Arbona y Juan Salas Suau, guitarristas. El conjunto era verdaderamente admirable.

Para que las Águilas de Pollensa pudiesen venir a Sineu, los buenos pollensines no sólo resolvieron todas las dificultades, sino que algunos de ellos determinaron que el rico número folklórico en nada debía gravar el presupuesto de las fiestas centenarias en las que iba a tomar tan lúcida parte; y así se dispusieron a pagar todos los dispendios del viaje de sus Águilas.

Ya a este efecto habían dado cien pesetas cada uno de los señores D. Guillermo Femenías Pascual, Cura-Ecónomo, D. Bartolomé AIbis Capllonch, Vicario, D. Miguel Sureda Cerda, propietario, y D. Antonio Llobera Amer, médico. Pero luego L’Amo de Ternellas, o sea D. Guillermo Ochogavia Coll, recabó para sí el honor de pagar él sólo todos los gastos de las Águilas de Pollensa y de esta suerte las graciosas Águilas no solamente no ocasionaron dispendio alguno a los de Sineu, sino que fueron portadoras de ochenta duros con que los expresados señores pollensines quisieron contribuir al esplendor del Centenario de San Marcos.

Será difícil que en Sineu se borre el gratísimo recuerdo del paso de las Águilas de Pollensa y que se borre el recuerdo de la gentileza pollensina.

Que el glorioso San Marcos bendiga copiosamente a la bella y señorial Pollensa y a todos sus hijos, particularmente a los que de ellos quieren tan de corazón a sus amigos de Sineu.

(San Marcos, Hoja parroquial de Sineu, 27 de Octubre de 1946, número 2, http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/sanMarcos/index/assoc/San_Marc/os_1946v.dir/San_Marcos_1946v002.pdf)

I dues fotografies que conserva la família del canonge Joan Rotger i Niell, alma mater de les festes del centenari:

IMG-20190621-WA0006.jpgIMG-20190621-WA0007.jpg

[text de Joan Vanrell]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: