Any Pons Frau (VI). El penó de la Congregació Mariana

Un excel·lent exemple de brodat de temàtica religiosa dissenyat per Josep Pons Frau i realitzat per les Germanes de la Caritat.

Entre el 1912 i el final de la dècada de 1960, quan desaparegué la Congregació Mariana de Sineu, el penó de la Immaculada representava l’associació religiosa en tots els actes i cerimònies on participava, tant a Sineu com a fora poble.

Fotografia de la Junta de la Congregació (1928) amb el penó (cedida per Malén Alomar i Vanrell)

Joan Rotger i Niell Querol (Sineu, 1885-1961), com a cronista de la Congregació, dedicà una entrada a Josep Pons Frau quan aquest causà baixa de l’associació religiosa el 1912, en ell hi diu que “Antes de despedir-se de noltros volgué obsequiar a la Congregació fent el dibuix del pendón de l’Inmaculada, pintant la care i mans de la Puríssima i els angels” (ROTGER, 1918: 178).

Cal recular tres anys però, fou a la sessió de la Junta de la Congregació del mes de novembre de 1909, quan es proposà de fer un penó de la Immaculada i a tals efectes s’obrí una subscripció per a recaptar fons (ROTGER, 1918: 137). Donatius i la rifa de xots per a Pasqua (ROTGER, 1918: 173 i 180) feren possible sufragar les despeses la nova bandera religiosa. El Diumenge de l’Àngel de 1912 [14 d’abril] aquest fou beneït a l’església de Sant Francesc de Paula, seu de la Congregació, per l’ecònom Antoni Soler i Terrassa (Llorito, 1848- Porreres, 1926) i en foren padrins els nins Pep Barcia i Barcia, i Maria del Carme Sard i Costa de Son Rossinyol (ROTGER, 1918: 181). L’estendard religiós s’estrenà a l’Assemblea de Congregacions de joves de Sóller, el 21 d’abril, amb una nodrida representació de congregants sineuers (ROTGER, 1918: 182-184); a partir d’aquest moment aquest penó acompanyà els congregants a tots els actes.

El penó, que actualment es conserva a l’església parroquial, és una peça de grans dimensions feta de domàs de seda blanca (color marià). La tela amida 1,32m x 1,12m i l’asta, obra de l’ebenista Pep Sacanell,01 no l’hem localitzada, únicament el remat superior que és un angelet amb un filacteri que conté el text Ave Maria.

Remat de l’asta (conservat a l’església parroquial)

Al centre, dins un oval hi ha representada la Immaculada Concepció, vestida amb túnica blanca i mantell blau, amb les mans encreuades, entre núvols i envoltada de resplendor, sobre una mitja lluna i amb cinc querubins que l’eleven a la plenitud de la seva glòria, portant lliris i roses (símbols de puresa). Als quatre cornalons hi ha símbols del Càntic del Càntics que s’atribueixen a Maria: un Mirall sense taca (Speculum sine macula), la Porta del Cel (Porta coeli), la Torre de David (Turris David cum propugnaculis) i una Font (Puteus aquarum viventium). Aquesta cara del penó, a excepció de les parts pintades per Pons Frau, es va brodar amb fils de seda, d’or i pedreria al Convent de les Germanes de la Caritat sota la direcció de sor Germana Alemany i Juan (s’Arracó, 1873-Sineu, 1919) i sor Maria de Lourdes Duran i Llull (Manacor, 1875-Palma, 1947).02

Penó de la Immaculada (fotografia de Jaume Gual i Carbonell)

La part posterior, amb la inscripció «Congregación de María Inmaculada y de S. Luis Gonzaga de Sineu. Año 1912» i motius fitomòrfics, fou brodada al casal de Son Torelló per denou dones de manera altruista (ROTGER, 1918: 281-282). Entre elles la germana del pintor, Magdalena Pons i Frau (Sineu, 1879-Palma, 1958), i les dues senyores de Son Torelló: Trinitat Ferrer de la Cuesta (Palma, 1848-Sineu, 1924) i Francisca Ferrer de la Cuesta (Palma, 1840-Sineu, 1925).

Part posterior del penó de la Immaculada (fotografia de Jaume Gual i Carbonell)

[01] En desconeixem el segon llinatge, sabem que era el pare del canonge Josep Sacanell i Garí (Palma, 1917-2003) .[consultat a: http://miquelcinema.blogspot.com/2012/05/josep-sacanell-gari-palma-1917-2003.html%5D.

[02] Agraïm l’ajuda per a identificar les dues Germanes de la Caritat a sor Margalida Jordà i Munar (Sineu, 1947).

BIBLIOGRAFIA

ROTGER i NIELL, Joan (1919) Crònica de la Congregació Mariana de Sineu. Palma: Estampa l’Esperança.

About dingolasineu

Consell de redacció de la revista DÍNGOLA de l'Obra Cultural Balear de Sineu.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: