VIII Concurs de Glosa Escrita “Biel Parreta”

Avui donam el sus a la fase de recepció de gloses de la vuitena edició del concurs de gloses, que organitza OCB-Sineu i Díngola , dedicat al glosador sineuer Gabriel Buades i Real Parreta (1831-1910). Consultau-ne aquí les bases.

Les bases del concurs són:

– Les gloses s’han d’enviar per mail a ocb.sineu@gmail.com , com a màxim fins a dia 31 de juliol. S’hi ha d’indicar el nom del concursant, la població i el número de telèfon per a contactar-hi.

– Cada concursant pot enviar una fins a tres gloses.

– La glosa ha de ser de quatre mots (versos) amb rima tradicional (ABBA o ABAB).

– La temàtica d’enguany és “feim gloses en sineuer“. Gloses que facin referència al parlar de Sineu i que totes les rimes contenguin les característiques principals del vocalisme sineuer i que, per tant, quan siguin llegides per qualcú de Sineu, facin rima. [Més avall explicam quins són els principals trets del sineuer perquè tothom ho tengui clar]

– El jurat està format per glosadors de l’Associació de Glosadors de Mallorca.

– El jurat triarà tres gloses, dues de finalistes i una de guanyadora. Hi haurà un premi especial al millor conjunt de tres gloses. El lliurament de premis serà dia 9 d’agost a vespre, durant la Festa de l’OCB Sineu i de Díngola.

– Les gloses podran ser publicades a la revista Díngola de paper o aquí, a dingola.net.

Com parlam a Sineu? Els principals trets del sineuer

El català que parlam a Sineu, especialment, es coneix pel seu vocalisme, que el diferencia de la resta de parlars mallorquins per aquests dos grans trets específics:

Una vocal neutra [ə] àtona (escrita a o e) darrere ny, ll, i, j, x, el so [k] escrit c o q, i g torna [e] com . Exemples: canya, bulla, Maria, monja, baixa, vaca, figa, diumenge.

Una a tònica darrere ny, ll, i, e, j, x, el so [k] escrit c o q, i g torna [ɛ] com cafè. Exemples: cunyat, llana, nial, beata, Jaume, baixar, ca, gat.

Un glosador o un rapsoda sineuer, normalment, no sol tenir gaires problemes amb rimes del primer cas (el de la vocal neutra àtona), però sí amb el segon cas (de la a tònica) perquè, molts de pics, les rimes en la majoria de parlars de la llengua catalana no casen amb la pronunciació sineuera. Per exemple, a Sineu pal no rima amb queixal, però cel sí que rima amb queixal; Jaume rima amb reuma en sineuer, però no rima en qualsevol altra parla. Per això, sobretot els externs, hauran de posar esma a no cometre cap falsa rima entre dos acabaments; però bé, sempre podeu recórrer a un amic sineuer perquè vos llegesqui primer la glosa abans d’enviar-la.

Aquí teniu una mostra d’una glosa -una cançó recollida a per Rafel Ginard a Galilea- que no rima gens ni mica en sineuer:

Una figuera fa figues
una alzina fa glans.
i ses al·lotes garrides
fan enamorar es bergants.

Fixau-vos que a Sineu diuen “figu[e]s” i “berg[ɛ]nts”. Vius idò, que d’això tracta el repte que proposam en aquest concurs, que qualsevol parlant de sineuer la pugui dir ben rimada!

Si l’explicació que hem fet, no vos ha bastat o vos ha embullat més que no hi estàveu, no passeu pena, podeu veure el vídeo que va penjar l’instagramer @parlars_mallorquins del qual ens vàrem fer ressò en aquest article:

https://dingola.net/2023/05/23/la-divertida-lexplicacio-sobre-el-xerrar-dels-sineuers-de-parlars_mallorquins-protagonitzada-per-parisioproductions/

Segur que amb tot això no quedarà cap dubte de com parla un sineuer de soca-rel.

Ja ho sabeu doncs, no badeu, esmolau la ploma i espassau-vos la calor cavil·lant rimes i mots. Com sempre, per a un serà el senalló i per als altres seran les carabasses!

Desconegut's avatar

About dingolasineu

Consell de redacció de la revista DÍNGOLA de l'Obra Cultural Balear de Sineu.

Deixa un comentari