Any Pons Frau (II): Testimoni gràfic, cent anys de l’enderroc parcial de l’Hospital

Josep Pons Frau, a través de la seva mirada, ens ha llegat imatges de racons del paisatge urbà de Sineu que continuen essent emblemàtics, sigui per la seva transformació o per la seva continuïtat. La plaça de l’església, el Fossar, el Mirador, l’actual plaça de Sant Marc, la creu d’en Rabassa, el carrer d’Avall, els molinars de llevant i de ponent, l’Hospital, el cementeri municipal… són indrets fotografiats o pintats per l’artista sineuer.
D’entre aquests, la pintura de l’Hospital de Sineu ens mostra un entorn que va canviar radicalment ara fa exactament cent anys. El mes de gener de 1920 es varen iniciar les obres per a construir un nou edifici destinat a beneficència, la Casa Hospicio, al que fins al moment havia estat l’hort de l’establiment; aquestes obres continuaren amb intermitències fins al 1923, data de finalització del gros de l’obra. A finals de 1921 s’anunciava l’imminent enderroc de part de l’antic Hospital:

Se empezaran en breve las obras de derribo del antiguo Hospicio (conservándose el portal principal) para convertir el solar del viejo establecimiento en jardín y ensanche del callejón [carrer de Ponent] que da acceso a la nueva Casa-Hospicio

Correo de Mallorca, 14 d’octubre de 1921

L’Hospital (Col·lecció de la família Duran-Real)

El 31 de gener de 1922 s’iniciaren les obres d’enderroc de la cantonada de l’Hospital, deixant únicament l’oratori i la sagristia i uns annexes destinats a menjador i cuina. El dia 20 de març, començaren les tasques de desmuntatge del portal principal i de l’espadanya amb la campana per a la posterior reutilització. La paret que separava l’oratori de l’accés de l’Hospital es va plantejar com a nova façana, amb una composició neogòtica que incloïa el portal i el campanar de cadireta recuperats i se li afegiren unes pilastres i uns pinacles. Aquesta nova façana, amb accés des del jardí del nou Hospici es va finalitzar el 13 de maig d’aquell mateix any.

La pintura de Pons Frau i una fotografia de Miquel Duran i Rubí, publicada als Anales de Sineu de 1919, són les úniques representacions d’aquest edifici d’origen medieval, seu del poder municipal -la Sala- i de la institució de beneficència des de l’edat mitjana i fins al segle XIX i XX respectivament.

L’Hospital (Fotografia de M. Duran als Anales de Sineu de 1919)

[text de Joan Vanrell]

About dingolasineu

Consell de redacció de la revista DÍNGOLA de l'Obra Cultural Balear de Sineu.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: