Dos esdeveniments que acosten la cultura i la llengua del País Basc a Mallorca tendran lloc aquests dies a la nostra illa. Un d’ells, a Sineu, al Vi-és Restaurant.
Korrika, la gegantesca cursa a favor de l’eusquera que del 4 al 14 d’abril recorrerà el territori d’Euskal Herria, s’estendrà també a altres territoris de tot el món. Així, també a Mallorca, a Manacor, es realitzarà un acte a favor d’aquesta iniciativa, un correllengua pels carrers de la ciutat, aquest dissabte 6 d’abril. Ha estat iniciativa de l’Euskal Etxea ARTEA de Mallorca.
Manacor
L’esdeveniment començarà a la plaça d’en Jordi Caldentey a les 12’00h, amb música a càrrec de Gibelurdiñek, bertsolaris i glosadors. A les 13’00h tendrà lloc la Korrika, a les 13’30h actuarà la colla castellera Al·lots de Llevant, a les 13:45h es llegirà un manifest, i a les 14h tendrà lloc el dinar popular.
La llengua i la carrera
Euskal Herria, el territori de l’eusquera o llengua basca, es troba situat a Europa, a l’oest dels Pirineus. El conformen set províncies, quatre a l’estat espanyol i tres a l’estat francès. L’eusquera, per la seva part, es tracta d’una llengua aïllada, sense família coneguda, i és l’idioma viu més antic d’Europa. Tot i tenir al voltant d’un milió de parlants, és una llengua minoritzada, ja que a la seva ària d’influència s’han imposat tant el castellà com el francès.
És per aquest fet que l’AEK, l’organització per la euskaldunització de persones adultes, va començar a organitzar la iniciativa coneguda com Korrika el 1980. Aquesta iniciativa consisteix en una marxa de relleus que durant uns 2.000 kilòmetres porta per tot Euskal Herria la reivindicació de l’eusquera; sense parar un ni un moment durant 11 dies, 24 hores al dia. La seva organització es bianual. La d’aquest any és la 21ª edició i la seva repercussió arribarà a tot el planeta; també a Manacor, gràcies a l’Euskal Etxea Artea de Mallorca.
Sineu
El dia següent, dia 7 d’abril, el restaurant Vi-és de Sineu repetirà un nou dinar, com el que es va fer l’any passat per aquestes mateixes dates (fes clic aquí). Mateu Xurí i Macià Ferrer, per part mallorquina, i Arkaitz Estiballes i Fredi Praia, per la part basca, amenitzaran aquesta trobada.
+info:
Notícia a Díngola (24 març 2018): Asier a la cuina, bacallà dins el plat, Xurí l’animació, sidra a rompre… dissabte, de la mà d’Euskal Etxea
Correu electrònic de l’organització: korrika-munduan@korrika.eus
Webs: Korrica (fes clic) i Aek (fes clic).
Contacte a Sineu: Xabier Egurrola (fes clic)
Més informació a korrika.eus i aek.eus.