
La polèmica va saltar entre els assistents, enmig de la plaça, en saber-se que un dels reis no volia entrar a l’església. Segons es rumorejava, el “rei negre” no volia entrar al temple per les seves creences religioses. Part del públic es va queixar obertament i va expressar la seva desaprovació.
Entre els assistents del públic hi havia membres del Consell de Redacció d’aquest mitjà, que immediatament van exposar el tema al Whatsapp del grup. L’opinió generalitzada va ser que es tractava inicialment d’una polèmica de caire religiós, i que DíNGOLA no hi tenia res a dir, almenys “en calent” i sense conèixer tots els detalls.
Arran de la volada que ha agafat l’assumpte (ha aparegut a la majoria de mitjans de comunicació i les xarxes socials han escampat la notícia), hem hagut de canviar d’opinió i exposar el tema.
Entre els apunts a esmentar, durant les converses de grup, destacar les següents:
- És un tema delicat de tractar i que no és raonable de difondre en calent. Principalment pel caire religiós que pot tenir (un musulmà que no vol entrar a l’església) i, també, racial (s’ha llegit en comentaris als mitjans coses com “la próxima vez que pinten de negro un español, y no pasaran estas cosas“). Fins i tot, hi ha hagut algun comentari (anònim o amb pseudònim, això sí), en aquest digital, que no hem volgut eliminar ni moderar perquè quedi constància de com de delicat és el tema. Ja sabem que certs grups aprofiten tots aquests fets per treure el més visceral de les seves ideologies. Llegiu els comentaris dels mitjans i us esgarrifareu.

- El rei Baltasar va acceptar participar de la festa. Per què? La festa dels Reis sempre ha tengut un caire religiós. Festiu, consumista aquestes darreres dècades, etc. i, òbviament, religiós sempre. Òbviament tothom té dret a decidir si entra a una església o a una mesquita, però aquest Rei Baltasar no havia d’acceptar participar de la festa, si no es sentia còmode en totes les parts d’aquesta.
- Una altra cosa és si aquest Rei Baltasar sabia com anava cada part de la festa. És veritat que en anys anteriors, per la pandèmia, no s’entrava al temple. Però, i enguany?. Ho sabia? Era esperable que els organitzadors pensessin en això, o és més raonable pensar que això són coses que mai es preveuen, si els anys anteriors han funcionat?