Bosses, plats, coberts, canyetes i altres materials fets de plàstic d’un sol ús hauran de desaparèixer dels supermercats i botigues de Sineu i de la resta de municipis de les Illes Balears a partir d’avui. Pel que fa a bars i restaurants, podran seguir usant les monodosis de quètxup, mostassa, maionesa o sobrets de sucre individuals mentre duri l’estat d’alarma per la covid19, però després també els hauran de substituir per altres alternatives.
L’entrada en vigor de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears –Llei de Residus– cerca promoure la concienciació de la ciutadania en matèria mediambiental, la reutilització, el reciclatge i afavorir l’economia circular. Aquesta llei ha catapultat les Illes Balears com a referent a tot Europa, ja que n’haurà estat pionera, i moltes altres comunitats autònomes seguiran el model balear.
Ja fa temps que en el supermercat no hi ha bosses de plàstic, i si n’hi ha, són de material biodegradable i, a més, us les cobren. Això fa que molts hagin tornat al costum de sempre, a Mallorca, d’anar a comprar amb la senalleta. L’OCB Sineu / DíNGOLA també va regalar bosses de roba que, entre altres coses, serveixen per anar a comprar: el desembre del 2018 (fes clic aquí) i el desembre del 2019 (fes clic aquí).
Cada humà “produeix” al llarg de la seva vida més d’una tonelada de plàstic (és a dir, consumeix, compra, usa materials per valor de més d’una tona). No obstant, això no és equilibrat, i en els països desenvolupats consumim molt més: un habitant de Sineu consumeix vàries vegades més plàstic que un habitant de, per exemple, Rurgwe (Zimbàbue, Àfrica). L’ONU diu que a l’any 2050, els oceans tendran més quantitat de plàstic que de peixos. Avui mateix, si ja heu dinat, si per casualitat heu menjat peix, és probable que amb aquest hagueu ingerit una quantitat gens menyspreable de nanoplàstics (que d’aquí uns anys pentura es traduiran en forma d’alguna malaltia en el vostre cos).
L’entrada en vigor de la prohibició dels plàstics d’un sol ús entra en vigor avui i és només una petita passa per intentar aturar la degradació del planeta i de la nostra salut. La legislació s’endurirà encara més els propers anys. El règim de sancions que regula la legislació bàsica de l’Estat en matèria de residus preveu multes de entre 300 i 1.750.000€.
Sineuers que fan feina per un món millor (sense tants plàstics)
La sineuera Tupa Rangel Cardenas treballa en la fundació Save The Med. Tupa és veneçolana, de família d’activistes i revolucionaris, arribada a Sineu l’any 2013 després de viure dues dècades a Barcelona, i ben coneguda en el teixit social del nostre poble (Associació Nova Estació, etc.). La vàrem entrevistar al número 27 (desembre de 2017) de la Díngola en paper.
Save The Med (fes clic) és una ONG que es dedica a treballar per recuperar la rica biodiversitat de la Mar Mediterrània i per prosperar en harmonia amb les poblacions locals. Té diferents àrees, dedicades a la recerca científica (en la que col·laboren nombrosos biòlegs, ambientòlegs, geògrafs, oceanògrafs…), a l’educació ambiental, a la sensibilització ambiental, a projectes en sostenibilitat (com ara el Balears sense Plàstic, que és on està Tupa més directament involucrada), etc.
La fundació uneix sinèrgies amb diversos ‘actors’ del teixit empresarial, acadèmic i social de les Illes, entre ells la multinacional Preverisk Group, consultora en sostenibilitat i salut pública, en la que treballen varis sineuers: Miquel Puiggròs (coordinador de Díngola), Caterina Ramis, Diego Lorenzo… (fes clic aquí).
